Kategorie wpisów
Najnowsze wpisy
Na stronie www.metodawarnkego.com w zakładce „Akademia Rodzica” pojawiły się gotowe do pobrania pdf-y przeznaczone do treningu czytania. Zaczynając pracę z dzieckiem dyslektycznym lub mającym problemy z opanowaniem czytania, należy sprawdzić, które z liter są niedostatecznie opanowane lub źle utrwalone. Do tego celu może posłużyć nam metoda Rona Davisa („Dar dysleksji”). Metoda opracowana przez tego psychologa zakładała, że najważniejsze w pracy z dziećmi dyslektycznymi jest opanowanie dezorientacji i dążenie do pełnej koncentracji w czasie treningu czytania. Dopiero po doskonałym opanowaniu liter można przejść do nauki czytania sylab, słów z sylabami otwartymi i zamkniętymi, słów jednosylabowych, słów ze zbitkami spółgłoskowymi, rozsypanek wyrazowych i zdań. Jak wynika z moich doświadczeń, Metoda Warnkego, na której opieram swoją pracę, w pełni jest kompatybilna z założeniami Davisa. Treningi prowadzone pod moim okiem działają na przyczynę niepowodzeń u dzieci słabo czytających, ich dezorientację, brak koncentracji, osłabione funkcje wzrokowe i słuchowe. Dodatkowo w domu można zastosować następujące metody:
W początkowych ćwiczeniach terapeuta lub rodzic demonstruje, jak należy przeczytać określony wyraz, dzieląc go wcześniej na sylaby. Podział wyrazu na sylaby można zaznaczać kolorami lub podzielić pionową kreską tam, gdzie wypada sylaba. Istotne jest, aby dziecko nie zgadywało, ale dokonało świadomej analizy i syntezy liter.
Czytanie synchroniczne polega na jednoczesnym czytaniu pojedynczych sylab, wyrazów czy tekstów przez dorosłego i dziecko. Metodę tę powinno się stosować, gdy dziecko ma poważne trudności, np. czyta po literze, nie potrafi złożyć liter w całość. Głos dorosłego powinien być cichy, natomiast dziecka głośny, wyraźnie słyszalny. W miarę jak dziecko będzie coraz lepiej czytać, głos dorosłego powinien stopniowo zanikać (od bardzo cichego aż do szeptu), a śpiewne rozciąganie ulegać skróceniu. W ten sposób doprowadzi się dziecko do samodzielnego, poprawnego czytania. Czytanie takie powinno trwać od 5 do 10 minut, ale ćwiczyć je trzeba systematycznie. Dzięki temu ćwiczeniu dziecko korzysta ze wzorca czytania i uczy się przez naśladowanie.
Czytanie na przemian z dzieckiem wprowadzamy etapami, najpierw – sylaby, wyrazy, zdania, potem- fragmenty tekstów. Czytamy na przemian- raz rodzic, raz dziecko. W trakcie ćwiczeń należy zwrócić uwagę na uwzględnienie znaków przestankowych, szczególnie przy większych partiach tekstu.
Dorosły czyta na zmianę z dzieckiem. Objaśnia mu trudniejsze zwroty, odpowiada na pytania, komentuje tekst. Czytanie przez dorosłego części tekstu przyspiesza tempo czytania, co ułatwia dziecku zrozumienie treści i zapobiega znużeniu. Dobrze jest ustalić stałą porę czytania oraz jego czas (codziennie przynajmniej 30 minut). Dorosły powinien w sposób elastyczny określać, jak długie fragmenty dziecko będzie czytać samodzielnie. Słuchając, jak czyta dorosły, dziecko stara się śledzić tekst oczami. Wymaga to świadomego regulowania tempa czytania.
Stosuje się je, gdy dziecko potrafi czytać samodzielnie, wodząc po tekście wskaźnikiem, nie literuje, chociaż jeszcze nie całkiem poprawnie. Dziecko czyta powoli, a dorosły czuwa nad poprawnością czytanego tekstu. Zwracamy uwagę na rodzaj zdań, intonujemy tekst.
Dziecko czyta najpierw głośno pod kontrolą dorosłego, np. przez 10 minut, a kiedy zaczyna się już męczyć, prosimy, aby pozostałą część tekstu przeczytało po cichu. Następnie opowiada przeczytaną treść.
Czytanie innym nobilituje dziecko, buduje więź z rodzicem, wzmacnia poczucie własnej wartości u dziecka, daje radość i satysfakcję z „bycia potrzebnym”. Niekoniecznie musi to być czytanie książek. Mogą to być teksty okazjonalne: informacja z czasopisma, przepis kulinarny mamy, skład produktu, itp.
Rozumienie tekstu jest zagadnieniem drugorzędnym, na którym skupiamy się po opanowaniu czytania w minimalnym stopniu. Dlatego też wg założeń metody Warnkego początkowo ćwiczymy czytanie na pseudo-tekstach, czyli tekstach pozbawionych sensu. W kolejnych krokach pracy z dzieckiem skupiamy się na zrozumieniu tekstu, które ułatwiają m.in. pytania dodatkowe, parafrazowanie tekstu, wyszukiwanie słów- pułapek (słów o abstrakcyjnym znaczeniu- stąd na stronie pdf o wylepianiu słów pułapek) i poszerzanie słownictwa biernego. Dodatkowo pracę z tekstem może urozmaicić namalowanie obrazka związanego z treścią czytanego tekstu i rozmowa na jego temat. W dydaktyce języka polskiego metoda ta nosi nazwę przekładu intersemitycznego.
Sklep
Utworzono z pomocą Loobinoo
Matura czeka
Słonik - gabinet terapeutyczny
© Aneta Niewęgłowska