Sklep
Utworzono z pomocą Loobinoo
Matura czeka
Słonik - gabinet terapeutyczny
© Aneta Niewęgłowska
Według koncepcji Warnkego, przyczyną problemów z nauką prawidłowego czytania, pisania i mówienia są trudności w automatyzacji przetwarzania słuchowego, wzrokowego i motorycznego. Czytanie, pisanie i mówienie to złożone czynności umysłowe, które przebiegać mogą prawidłowo wyłącznie wtedy, gdy są w pełni zautomatyzowane. Jeżeli przetwarzanie bodźców zmysłowych w mózgu jest opóźnione, zwiększenie ilości ćwiczeń czytania i pisania nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Znacznie skuteczniejsze jest przyspieszenie procesów przetwarzania na poziomie centralnym poprzez ćwiczenia automatyzacji ośmiu funkcji podstawowych w zakresie słyszenia, widzenia i motoryki wykonywanych z pomocą urządzenia Brain-Boy® – Universal.
Metoda opracowana przez Freda Warnkego przeznaczona jest do pracy z dziećmi od 6 roku życia lub osobami dorosłymi, u których występują trudności w zakresie prawidłowego czytania, pisania i mówienia. Terapią objęte są osoby przejawiające objawy Centralnych Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego. Metodę z powodzeniem stosuje się u osób z dysleksją rozwojową, niedosłuchem, opóźnionym rozwojem mowy, afazją.
Autor metody, Fred Warnke, zauważa konieczność pracy u źródła problemu dysleksji, mianowicie w funkcjonowaniu mózgu. Najnowsze doniesienia naukowe pokazują, że przyczyną dysleksji i problemów w nauce jest obniżona zdolność pewnych obszarów mózgu do przetwarzania informacji wzrokowych, słuchowych i ruchowych oraz komunikacja między półkulami mózgowymi. Terapia metodą Warnkego poprzez odpowiednie ćwiczenia uwrażliwia mózg na przetwarzanie tego rodzaju informacji. W rezultacie u dziecka poprawie ulegają umiejętności czytania, pisania ze słuchu i estetyka pisma.
Nazwa metody pochodzi od nazwiska niemieckiego badacza dysleksji Freda Warnkego. Jest metodą w całości opracowaną dla potrzeb osób ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, czyli z dysleksją. Wyróżnia ją to, że skupia się na przyczynach trudności, a nie objawach, zarówno w procesie diagnozy, jak również terapii.