Kategorie wpisów
Najnowsze wpisy
Z opinii specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej dowiadujemy się czasem, że dziecko znajduje się w grupie ryzyka dysleksji. Jak rozumieć to stwierdzenie? Jakie objawy mogą być sygnałem specyficznych problemów szkolnych?
Specjaliści badają dziecko po kątem różnych umiejętności, takich jak: motoryka duża, motoryka mała, funkcje wzrokowe, funkcje językowe, czytanie i pisanie.
W zakresie motoryki dużej obserwujemy problemy z opanowaniem jazdy na rowerze, na hulajnodze, kłopoty z utrzymaniem równowagi, np. chodzenie po linii krawężnika. Takie dziecko niechętnie bierze udział w zabawach ruchowych, cechuje je niepewność grawitacyjna. W okresie niemowlęcym mało raczkowało i późno zaczęło chodzić.
Badając motorykę małą, zwracamy uwagę na precyzję wykonywanych czynności samoobsługowych i plastyczno-technicznych, np. ubieranie się, posługiwanie się sztućcami, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, umiejętność rysowania, lepienia z plasteliny, kolorowania, wycinania. U dziecka zagrożonego dysleksją można zauważyć nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego oraz niewłaściwy kierunek kreślenia liter.
W zakresie funkcji wzrokowych dostrzegamy trudności w układaniu klocków według wzoru, problem z rzucaniem i chwytaniem piłki. Dziecko z trudem układa puzzle, ma problem ze znalezieniem różnic na rysunkach, myli podobne do siebie litery, takie jak p-b, b-d.
Analizując funkcje językowe, obserwujemy u dziecka m.in. opóźniony rozwój mowy. Dziecko ma wówczas trudności z głoskowaniem i literowaniem, a także z tworzeniem rymów i ich rozpoznawaniem. Ma problem z zapamiętywaniem tekstów piosenek, wierszy, sekwencji, np. dni tygodni, nazw miesięcy. Nie rozróżniania głosek podobnie brzmiących (k-g, f-w, s-z, sz-rz). Jego rozwój mowy jest nieprawidłowy, ma wadę wymowy.
W czytaniu i pisaniu zauważamy obniżony poziom rozumienia czytanego tekstu. Na etapie nauki czytania problemy się potęgują, tempo czytania jest wolne lub zaburzone. Dziecko głoskuje, nie pamięta liter rzadziej używanych, takich jak: f, ł, h. Popełnia liczne błędy przy przepisywaniu lub pisaniu ze słuchu, opuszcza litery i przestawia je.
Cóż, jak na jedno dziecko dużo problemów. Dostajemy opinię, zostajemy sami z dzieckiem. Zalecenia poradni są często bardzo mądre, ale czy pomocne? Pozostawiam bez komentarza, do refleksji.
Sklep
Utworzono z pomocą Loobinoo
Matura czeka
Słonik - gabinet terapeutyczny
© Aneta Niewęgłowska