Umów się na wizytę

Kategorie wpisów

Najnowsze wpisy

Zadania terapeutyczne

24 marca 2021

POCZĄTKI INTEGRACJI SENSORYCZNEJ I SENSOMOTORYKI – JEAN PIAGET I JANE AYRES

Jean Piaget , słynny szwajcarski psycholog dziecięcy, zasłynął z teorii rozwoju poznawczego. Wyodrębnił on cztery występujące po sobie stadia rozwoju polegające na przechodzeniu od myślenia sensoryczno-motorycznego w wieku 0-2 lat do myślenia formalnego w dorosłości.

Każde stadium charakteryzuje się odrębnym sposobem myślenia od stadium poprzedniego jaki i od następnego. Moment przechodzenia z jednej fazy na drugą jest indywidualny. Według niego uczenie się jest funkcją percepcyjno-ruchową. Każdy, nawet najmniejszy bodziec, przeżycie, pamięć i doświadczenie tworzy w mózgu sieć neuronalną, czyli system przeznaczony do przetwarzania informacji. 

Jane Ayres, psycholog i terapeuta zajęciowy, pracownik naukowy na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles, stworzyła teorię integracji sensorycznej. W latach sześćdziesiątych, w oparciu o wiedzę z zakresu neurobiologii, psychologii, pedagogiki i terapii sformułowała hipotezy wskazujące na związek pomiędzy integracją sensoryczną a procesami uczenia się.

Ayres opracowała szczegółowo teorię integracji sensorycznej i jej rolę w rozwoju dziecka. Stworzyła ponad 20 testów do badania dysfunkcji w zakresie integracji sensorycznej. Każdy test mierzy psychoneurologiczne procesy, przyczyniające się do wykształcenia się zdolności do uczenia.

Ayres integrację sensoryczną określa jako proces, w którym mózg otrzymuje informacje ze wszystkich zmysłów, segreguje je, rozpoznaje, interpretuje. Następnie integruje ze sobą i wcześniejszymi doświadczeniami, tworząc adekwatną reakcję.

Integracja sensoryczna na pewnym etapie rozwoju nie wystarcza, chociaż ruch i przyjemność korzystania z niego nigdy nie przestanie nam towarzyszyć. Najczęściej około 8-9 roku życia dziecko wymaga intensywniejszego treningu intelektualnego oraz wplatania przeróżnych elementów edukacyjnych w procesie terapii.

Dziecko w dalszym ciągu uczestniczy w procesie terapeutycznym, doskonaląc niezbędne umiejętności, takie jak czytanie, nauka ortografii, praca nad rozumieniem tekstu, skupienie uwagi i koncentracja w trakcie słuchania,  uruchamianie wyobraźni za pomocą obrazów i muzyki, myślenie pytaniami i przygotowanie do tworzenia własnych tekstów.

Sklep

Utworzono z pomocą  Loobinoo

Nasze marki

Słonik - gabinet terapii dysleksji

Matura czeka

Słonik -  gabinet terapeutyczny

© Aneta Niewęgłowska