Umów się na wizytę

Kategorie wpisów

Najnowsze wpisy

Zadania terapeutyczne

22 stycznia 2022

Pamięć

Zastanawialiście się czasem, dlaczego niektóre dzieci z trudem opanowują szkolne wiadomości?

Odpowiedzialna jest za to wrodzona zdolność do kodowania, uczenia się, magazynowania i wydobywania informacji, czyli pamięć. Wyróżniamy wiele rodzajów pamięci- m.in. zmysłową, słuchową i wzrokową.

Za pomocą różnych kodów- wizualnych, akustycznych i znaczeniowych docierają do nas różne informacje. Im więcej zastosujemy modalności, tym szybciej i lepiej coś zapamiętujemy.

Umiemy zatem dzięki pamięci odtwarzać, działać, tworzyć i przechowywać ślady wcześniej zdobytych doświadczeń. Aby dana wiadomość trafiła z pamięci roboczej i krótkotrwałej do trwałej i operacyjnej, musi zajść proces przetwarzania, mechanicznego i elokacyjnego. Wówczas tylko dana informacja zapisuje się w pamięci długotrwałej. W mózgu gromadzone są wówczas tzw. reprezentacje wcześniejszych doświadczeń, abyśmy później mogli w odpowiednim momencie z nich skorzystać.

W przypadku dzieci niezbędne jest wypracowanie strategii organizacyjnej. Zanim przystąpimy do nauki jakiejś porcji materiały należy go pogrupować, uporządkować, zrozumieć, zwerbalizować i wyobrazić go sobie oraz powtarzać. Naturalny proces rozwoju pamięci zaczyna się już w 14-16 dniu od narodzin, kiedy to pojawiają się pierwsze odruchy u dziecka. Rozwój pamięci u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym jest bardzo ważny. Warunkiem koniecznym jest umiejętność skupienia uwagi, logicznego myślenia i motywacji.

Dlatego wspierając i wzmacniając procesy zapamiętywania u dzieci, musimy zadbać również o te warunki. Niezbędne jest dzielenie materiału na części oraz stosowanie wielu form, metod i kanałów informacji.

Proces zapamiętywania możemy wspierać, wykonując zadania twórcze, logiczne, muzyczne i ćwiczenia matematyczne. Zajęcia muszą być ciekawe, zrozumiałe i zachęcające do czynnego udziału. W ten sposób dziecko zdobywa doświadczenie, które później magazynuje w mózgu, by później w odpowiedni czasie z tej wiedzy skorzystać. Kompleksowe podejście do rozwoju pamięci u dzieci w wieku przedszkolnym powinno obejmować zabawy oraz ćwiczenia wizualnie i logiczno-słowne.

Warto urozmaicać je o bodźce dźwiękowe, smakowe, zapachowe i wizualne, biorące udział w systemie tworzenia pamięci. Wówczas dana partia wiedzy wzajemnie się uzupełnia, tworząc cały obraz jak puzzle ułożone w całość. W tym celu wykorzystujemy ilustracje, duże przedmioty, zabawki, instrumenty muzyczne i dźwiękowe. Ważne jest wspieranie umiejętności związanych z myśleniem logicznym, intuicją i analizą, uzasadnieniem informacji.

Poprawa pamięci u dzieci w głównej mierze zależy od samego dziecka, które to samo z siebie musi chcieć zapamiętać, odtworzyć, być świadomym. Nasz rola w tym, aby wspomagać, tworzyć ciekawe doświadczenia i pomoce edukacyjne, które staną się interesującymi, pełnymi inspiracji zadaniami do opanowania w zasadzie mimowolnie, bez nadmiernego wysiłku.

Niestety w naszym systemie edukacyjnym wymagania są bardzo wysokie. Duża ilość informacji, sprawia, że dzieci są przeciążone. Prawda jest taka, że nie podąża się za dzieckiem, tylko dziecko musi za nami. I tylko od nas nauczycieli zależy, jak przekażemy wiedzę i w jaki sposób sprowadzimy opanowanie danego zakresu materiału.

 

Sklep

Utworzono z pomocą  Loobinoo

Nasze marki

Słonik - gabinet terapii dysleksji

Matura czeka

Słonik -  gabinet terapeutyczny

© Aneta Niewęgłowska