Umów się na wizytę

Kategorie wpisów

Najnowsze wpisy

Zadania terapeutyczne

19 lutego 2022

Motoryka mała

Witajcie, dziś słówko o motoryce małej J

Już wiemy, motorykę małą wspiera rozwój motoryki dużej. Dziecko potrzebuje wzmocnienia własnej koordynacji, aby następnie rozwinęła się u niego motoryka mała, czyli zdolność pisania, ugniatania, rysowania, malowania, a przede wszystkim na samym początku rozwoju zdolność chwytania. Już u niemowlaków zabawy z maskotką, grzechotką czy też gryzakiem są doskonałym sposobem rozbudzania świadomości ręki. W tym okresie  dziecko ma naturalną potrzebę ruchu, która pozwala na harmonijny rozwój. Te wszystkie umiejętności związane są ze sprawnością rąk dziecka. Istnieje wiele sposobów na usprawnienie motoryki małej. W pracy z dziećmi zawsze łączę  sensomotorykę z ćwiczeniami motoryki małej.

 

Motoryka mała i jej rozwój.

Rozwój motoryki małej to proces, który ma na celu najlepsze przygotowanie do nauki pisania. Ma na celu rozwijanie ogólną sprawność ręki. Warto o tym pamiętać od samego początku, zaczynając z dzieckiem wszystkie zabawy, które mają za zadanie pobudzić rozwój dziecięcej dłoni. Przychodzi nam to dość naturalnie, gdyż większość zabaw dla dzieci wspiera motorykę małą. Od najmłodszych lat zachęcamy dziecko do zabawy z plasteliną, rysowania i malowania. Bawimy się w zabawy polegające na chwytaniu różnych przedmiotów ręką. Dzięki tego typu aktywnościom dziecko rozwija zdolności manualne.  Każda czynność związana z ruchami rąk (jak np. pomaganie w kuchni- krojenie, obieranie, ugniatanie, wiązanie sznurówek) jest pewną formą rozwoju motoryki małej. Dodatkowo dziecko ćwiczy swoją cierpliwość i pomoc w domu J. A zatem jak jeszcze możemy ćwiczyć motorykę małą?

Propozycje zabawy usprawniających rozwój dłoni i motoryki małej:

  • Malowanie, rysowanie na papierze, malowanie kredą po chodniku, rysowanie po ziemi długim patykiem, malowanie rękami,  malowanie farbami i zamalowywanie dużych powierzchni przy użyciu pędzla. Wybieramy dla dzieci miękkie kredki, kredki ołówkowe, ołówki, flamastry. Wybieramy duże pędzle i duże kartki papieru (chodzi o swobodę ruchu).
  • Kolorowanie i zamalowywanie obrazków w  kolorowankach. Zamalowanie gotowych wzorów, postaci, kształtów.
  • Obrysowywanie szablonów, rysowanie po śladzie, kalkowanie obrazków. Zabawa w pisanie po śladzie, rysowanie szlaczków w książeczkach.
  • Cięcie nożyczkami i wycinanie, cięcie po linii, wycinanie konkretnych kształtów.
  • Lepienie, ugniatanie, wyklejanie z plasteliny, modeliny lub innych mas plastycznych, domowej ciastoliny.
  • Stemplowanie i dziurkowanie. Można użyć gotowych stempelków lub wykonać samodzielnie np. z ziemniaka.
  • Wszelkiego rodzaju nawlekanie koralików, makaronu, guzików czy przewlekanie sznurowadeł.
  • Zgniatanie kulek ze zużytych gazet lub niepotrzebnych kartek papieru.
  • Zawiązywanie sznureczków, zapinanie  guzików i suwaków.
  • Zabawy z kaszami. Przesypywanie ziaren, kaszy makaronu lub innych. Rysunki z kaszą. Zanurzanie dłoni w misce z kaszą, fasolą, grochem, i innymi ziarnami to rewelacyjna gimnastyka dla ręki.
  • Zabawa z klamerkami w rozwieszanie prania.
  • Zabawy z piłką, kozłowanie, łapanie małej piłki do tenisa.
  • Zabawy „paluszowe”- teatrzyk cieni,  historyjki- o raku-nieboraku, o sroczce, co kaszkę warzyła, o kominiarzu na drabinie.

 

 

Sklep

Utworzono z pomocą  Loobinoo

Nasze marki

Słonik - gabinet terapii dysleksji

Matura czeka

Słonik -  gabinet terapeutyczny

© Aneta Niewęgłowska