Kategorie wpisów
Najnowsze wpisy
Witajcie, moi Drodzy! Dziś opowiem Wam o dominacji sprawności wybranej strony ciała, czyli lateralizacji. Choć pojęcie lateralizacji brzmi groźnie, w gruncie rzeczy jest zjawiskiem rozwojowym.
Lateralizacja, czyli kształtowanie się dominacji stronnej, wyraża się większą sprawnością ruchową wybranej strony, zwana jest inaczej „stronnością” lub „asymetrią czynnościową” prawej i lewej strony ciała ludzkiego, która wynika z różnic w budowie i funkcjach obu półkul mózgowych.
Czy wiecie, że zaledwie 10 procent ludzi na świecie lepiej posługuje się lewą ręką? Jak wynika z badań neuropsychologów, przetwarzają szybciej informacje, szybciej interpretują fakty, mają zdolność posługiwania się wieloma zmysłami na raz, są ludźmi wielu talentów. Sama znam kilka osób leworęcznych obdarzonych wieloma uzdolnieniami.
Lateralizacja jest postępującym procesem, kształtującym się stopniowo wraz z wiekiem i ogólnym rozwojem ruchowym dziecka. Za określoną stronność ciała odpowiada przeciwległa półkula mózgowa (lewa półkula odpowiada za pracę prawej strony ciała, prawa półkula odpowiada za pracę lewej strony ciała). Stymulacja procesów mózgowych odbywać się może jedynie poprzez dostarczanie odpowiednich bodźców i zachęcanie dziecka do wykonywania ważnych rozwojowo czynności. Dlatego bardzo ważna w rozwoju dziecka jest sprawność ruchowa. Dziecko nie rodzi się prawo- lub leworęczne, choć przychodzi na świat wyposażone w mechanizmy genetyczne oraz hormonalne sprzyjające kształtowaniu się określonej lateralizacji. Dla właściwego rozwoju i funkcjonowania człowieka potrzebna jest współpraca prawej i lewej półkuli mózgu. Podstawowa różnica między półkulami dotyczy sposobu przetwarzania, analizowania informacji.
W lewej półkuli bodźce analizowane są w sposób analityczny, sekwencyjny (element po elemencie), natomiast w prawej – holistycznie, całościowo. Nadrzędną funkcję w kształtowaniu i przetwarzaniu procesów językowych pełni półkula lewa, która m. in. porównuje litery i „zauważa” obecność lub nieobecność znaków diakrytycznych (kresek, ogonków), odbiera, rozpoznaje i różnicuje dźwięki mowy, przepracowuje materiał związany z cichym czytaniem, rozpoznaje rymy.
Pierwsze symptomy preferencji lewej lub prawej ręki pojawiają się około 9. m-ca życia, kiedy dziecko zaczyna wskazywać palcem.
Dalsza specjalizacja jednej ręki w wykonywaniu czynności precyzyjnych następuje po ukończeniu przez dziecko 1. roku życia. Używanie narzędzi w typowych dla nich funkcjach (łyżki do jedzenia, młoteczka do uderzania, kredki do rysowania) wymaga wzrostu precyzji ruchów. Ruchy te stymulują mózg do wykształcenia przewagi jednej ręki, dziecko więc coraz częściej (choć jeszcze nie zawsze) wykonuje czynności ręką dominującą.
Pierwsze próby wchodzenia i schodzenia ze schodów w 2. roku życia wskazują również na kształtowanie się przewagi jednej nogi. Wykonując krok dostawny, dziecko rozpoczyna wchodzenie zwykle nogą dominującą. Dalsze doskonalenie tej umiejętności oraz próby kopania piłki dostarczają kolejnych dowodów preferencji prawej lub lewej nogi.
Stymulację kształtowania się dominacji stronnej należy rozpocząć już na bardzo wczesnym etapie rozwoju. Wybór ręki, nogi, oka i ucha stymulujemy poprzez wykonywanie czynności zmuszających dziecko do użycia jednej z wymienionych części ciała. Nigdy nie należy sugerować dziecku prawej strony – dominacja stronna jest niezależna od woli dziecka, próby nakłaniania go do używania prawej ręki lub nogi mogą zwiększyć trudności dziecka podczas nauki w szkole i stanowią dla niego źródło negatywnych emocji oraz wpływają na niską samoocenę.
Dominacja u dzieci praworęcznych ustala się do 2. roku życia, czemu towarzyszy pojawienie się ważnego etapu w rozwoju mowy – łączenia dwóch wyrazów i początki fleksji (odmiany wyrazów). Leworęczne dzieci nieco później ujawniają dominację ręki. Dziecko w wieku 2 lat i 6 miesięcy, jeśli wykazuje dominację prawej półkuli mózgu, zaczyna posługiwać się podczas zabawy i jedzenia ręką lewą.
Jeśli dziecko wykonuje wszystkie czynności uchem, okiem, nogą i ręką po tej samej stronie ciała, oznacza to lewostronną lub prawostronną dominację stronną. W przypadku ,kiedy zadania wykonywane są naprzemiennie, np. raz lewą, raz prawą ręką (podobnie innymi częściami ciała), obserwujemy niewykształcenie się ostatecznej przewagi półkulowej. Oznacza to, że proces nadal trwa i konieczne są ćwiczenia pozwalające przyspieszyć wybór ręki, oka, nogi, ucha.
W sytuacji, gdy dziecko wykazuje preferencje części ciała znajdujące się po przeciwnych stronach (np. patrzy lewym okiem, ale czynności precyzyjne wykonuje prawą ręką), mówimy o skrzyżowanej lateralizacji. Każdorazowo stwierdzony brak dominacji stronnej wskazuje na trudności w ustalaniu się lateralizacji funkcji. Warto podkreślić negatywny wpływ oburęczności na nabywanie systemu językowego, a potem naukę czytania i pisania.
Oburęczne dzieci przejawiają w swoim zachowaniu:
Dzieci oburęczne są w odmiennej sytuacji, one nigdy nie dokonały wyboru, co oznacza brak ukształtowania się lateralizacji funkcji mózgowych. Taka sytuacja jest bardzo niekorzystna nie tylko dla budowania systemu językowego, ale także dla kształtowania się umiejętności koncentracji na bodźcach wzrokowych i słuchowych, uwagi dowolnej i sprawności manualnej. W konsekwencji oburęczność wpływa na efekty uczenia się, na kształtowanie się emocji, zachowań społecznych i obrazu samego siebie. Dziecko oburęczne uruchamia prawopółkulowe strategie przetwarzania bodźców językowych, a to oznacza:
Im wcześniej pomożemy dziecku wybrać dominującą rękę, tym wcześniej będzie ono gotowe do rozumienia mowy otoczenia i samodzielnego budowania zdań gramatycznie poprawnych. Dziecko, które rozpoczyna naukę w szkole (sześcioletnie), będzie miało ogromne trudności z nauką czytania i pisania, jeśli proces ustalania się przewagi półkulowej nie zostanie zakończony. Przedłużający się czas wyboru ręki lub oka wskazuje na nieprawidłowości w kształtowaniu się przewagi lewej półkuli w funkcjach mowy.
Czteroletnie dziecko z nieustaloną, skrzyżowaną lub lewostronną lateralizacją wymaga ćwiczeń stymulujących, które pomogą mu uniknąć specyficznych trudności w nauce czytania i pisania.
Działaniami terapeutycznymi należy objąć te dzieci, u których po ukończeniu 3. roku życia stwierdzono lewostronną, skrzyżowaną lub nieustaloną lateralizację.
Pozdrawiam serdecznie,
Aneta Niewęgłowska
Bibliografia:
J. Cieszyńska, M. Korendo, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia. Kraków 2007
J. Cieszyńska, Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Kraków 2011
J. Cieszyńska, Z. Orłowska – Popek, M. Korendo, Nowe podejście w diagnozie i terapii.
Sklep
Utworzono z pomocą Loobinoo
Matura czeka
Słonik - gabinet terapeutyczny
© Aneta Niewęgłowska