Umów się na wizytę

Kategorie wpisów

Najnowsze wpisy

Zadania terapeutyczne

07 stycznia 2022

KONCENTRACJA I UWAGA

Z głową w chmurach

Dziś o koncentracji. Nasza koncentracja ma wpływ na wszystkie dziedziny życia. Jest to umiejętność skupiania i utrzymywania uwagi na określonym zagadnieniu, czynności lub sytuacji. Nie ogranicza się tylko do nauki szkolnej. Wykorzystujemy ją, wykonując codzienne czynności, czy realizując zainteresowania. Jeśli dziecko ma trudności z koncentracją, pojawiają się one także, kiedy rozmawia, bawi się, je lub odpoczywa. Dlatego analizując tę sferę, obserwujemy dziecko w codziennych sytuacjach. A zatem... Kiedy dziecko jest naprawdę skupione na tym, co robi? Jak długo potrafi utrzymać uwagę, zgodnie z zaleceniami dla jego wieku? Na jakim zadaniu nie może się skoncentrować lub wydaje się być rozkojarzone? Czy nie ma zbyt wielu zadań wymagających intensywnego skupienia? Poniżej kilka wskazówek, jak wspomagać koncentrację i uwagę.

Co to właściwie jest koncentracja? Krótko ujmując, to umiejętność skupiania i utrzymywania uwagi na określonym zagadnieniu, czynności lub sytuacji. Jest istotna przy wykonywaniu wszystkich czynności.

Wiele czynników wpływa na koncentrację:

  • warunki środowiskowe – dom, najbliższe osoby i ich temperament, atmosfera panująca w domu, stawiane nam wymagania, oczekiwania.
  • otoczenie – bodźce, które na nas mają wpływ, czyli to co słyszymy, widzimy, czujemy.
  • komunikacja – sposób przekazywania informacji werbalnych i niewerbalnych, ich nasilenie i zrozumiałość.
  • dieta – powinna być zdrowa i dobrze zbilansowana, dzięki niej mózg będzie dobrze funkcjonował. Cukier w diecie ma negatywny wpływ na nasz organizm, powoduje rozdrażnienie utrudniając koncentrację,
  • sen – musimy pamiętać, by wysypiać się, a przed samym snem wyciszyć się i unikać korzystania z telefonów, tabletów itp.
  • zaburzenia emocjonalne, trudności w grupie rówieśniczej, okres dojrzewania,
  • depresja – długotrwałe obniżenie nastroju ogranicza nam zdolność skupiania się, zapamiętywania i uczenia,
  • stres – zbyt dużo napięć, zwiększona podatność na stres,
  • dysleksja i inne specyficzne trudność,
  • problemy zdrowotne – choroby laryngologiczne, choroby tarczycy, alergia, astma, niedosłuch, problemy ze wzrokiem, zaburzenia neurologiczne, przyjmowanie leków obniżających koncentrację, powodujących senność.

Wspierając koncentrację, musimy przede wszystkim określić, które czynniki mają wpływ na nasze dziecko. Organizując dziecku właściwe warunki, możemy w znacznym stopniu polepszyć jego koncentrację.

RUCH TO ZDROWIE

Dla dzieci istotnym elementem wpływającym na wzmacnianie ich koncentracji jest ruch. Pomaga im w odreagowaniu od stresu, wpływa na pracę mózgu i redukuje napięcie w ciele poprawiając tym samym samopoczucie. Ważne jest, by ruch towarzyszył dzieciom nie tylko w czasie wolnym, ale i podczas nauki, zwiększając jej efektywność. Bardzo ważne jest zrozumienie potrzeb dziecka i akceptacja jego pasji.

FUNKCJE UWAGOWE – NORMY WIEKOWE 0-3 rok życia

Uwaga mimowolna przeważa do 5 roku życia.Około 3. roku życia dziecko potrafi skoncentrować się na zabawie 5-15 minut, a na zadaniu ok. 1 minutę. Po  3. roku życia dziecko zaczyna kierować uwagą i potrafi utrzymać uwagę pomimo dystraktorów.

4 -6 rok życia  - w tym okresie następuje gwałtowny rozwój uwagi dowolnej,szybki rozwój pamięci i wyobraźni, aok. 4. roku życia skupienie na zabawie ok. 20 minut, a na zadaniu ok. 10 minut. Około 6. roku życia skupienie na zabawie  trwa 40 minut, a na zadaniu 20 minut.

7- 9 rok życia – następuje gwałtowny rozwój uwagi dowolnej oraz przerzutności uwagi, 
ok. 9 roku życia skupienie na zadaniu trwa 35 minut, adopiero ok. 13 roku życia wydłuża się do 45 minut, a ok. 16 roku życia do 1 godziny.

Nieprawidłowości w funkcjonowaniu uwagi u dzieci:

  • liczne pomyłki (które nie mogą być wytłumaczone zaburzeniami w spostrzeganiu, różnicowaniu i analizowaniu bodźców),gubienie się w instrukcjachtrudności z rozpoczynaniem i kończeniem zadań.
  • deficyty w funkcjonowaniu pamięci poręcznej i przenoszeniu informacji do pamięci długotrwałej,podwyższony poziom impulsywności, brak systematyczności w asymilacji i integracji napływających informacji
  • nieuświadamianie sobie zależności pomiędzy pojęciamimylenie liter i wyrazów, zmiana kolejności, zmiana kierunku czytania (podczas nauki czytania)trudność w utrzymaniu nastawienia, błądzenie myśli, trudność w uczeniu się tekstu (na poziomie rozumienia tekstu).

(Na podstawie szkolenia Trener funkcji poznawczych J. Węglarz)

 

 

Sklep

Utworzono z pomocą  Loobinoo

Nasze marki

Słonik - gabinet terapii dysleksji

Matura czeka

Słonik -  gabinet terapeutyczny

© Aneta Niewęgłowska