Kategorie wpisów
Najnowsze wpisy
Z głową w chmurach
Dziś o koncentracji. Nasza koncentracja ma wpływ na wszystkie dziedziny życia. Jest to umiejętność skupiania i utrzymywania uwagi na określonym zagadnieniu, czynności lub sytuacji. Nie ogranicza się tylko do nauki szkolnej. Wykorzystujemy ją, wykonując codzienne czynności, czy realizując zainteresowania. Jeśli dziecko ma trudności z koncentracją, pojawiają się one także, kiedy rozmawia, bawi się, je lub odpoczywa. Dlatego analizując tę sferę, obserwujemy dziecko w codziennych sytuacjach. A zatem... Kiedy dziecko jest naprawdę skupione na tym, co robi? Jak długo potrafi utrzymać uwagę, zgodnie z zaleceniami dla jego wieku? Na jakim zadaniu nie może się skoncentrować lub wydaje się być rozkojarzone? Czy nie ma zbyt wielu zadań wymagających intensywnego skupienia? Poniżej kilka wskazówek, jak wspomagać koncentrację i uwagę.
Co to właściwie jest koncentracja? Krótko ujmując, to umiejętność skupiania i utrzymywania uwagi na określonym zagadnieniu, czynności lub sytuacji. Jest istotna przy wykonywaniu wszystkich czynności.
Wiele czynników wpływa na koncentrację:
Wspierając koncentrację, musimy przede wszystkim określić, które czynniki mają wpływ na nasze dziecko. Organizując dziecku właściwe warunki, możemy w znacznym stopniu polepszyć jego koncentrację.
RUCH TO ZDROWIE
Dla dzieci istotnym elementem wpływającym na wzmacnianie ich koncentracji jest ruch. Pomaga im w odreagowaniu od stresu, wpływa na pracę mózgu i redukuje napięcie w ciele poprawiając tym samym samopoczucie. Ważne jest, by ruch towarzyszył dzieciom nie tylko w czasie wolnym, ale i podczas nauki, zwiększając jej efektywność. Bardzo ważne jest zrozumienie potrzeb dziecka i akceptacja jego pasji.
FUNKCJE UWAGOWE – NORMY WIEKOWE 0-3 rok życia
Uwaga mimowolna przeważa do 5 roku życia. Około 3. roku życia dziecko potrafi skoncentrować się na zabawie 5-15 minut, a na zadaniu ok. 1 minutę. Po 3. roku życia dziecko zaczyna kierować uwagą i potrafi utrzymać uwagę pomimo dystraktorów.
4 -6 rok życia - w tym okresie następuje gwałtowny rozwój uwagi dowolnej, szybki rozwój pamięci i wyobraźni, a ok. 4. roku życia skupienie na zabawie ok. 20 minut, a na zadaniu ok. 10 minut. Około 6. roku życia skupienie na zabawie trwa 40 minut, a na zadaniu 20 minut.
7- 9 rok życia – następuje gwałtowny rozwój uwagi dowolnej oraz przerzutności uwagi, ok. 9 roku życia skupienie na zadaniu trwa 35 minut, a dopiero ok. 13 roku życia wydłuża się do 45 minut, a ok. 16 roku życia do 1 godziny.
Nieprawidłowości w funkcjonowaniu uwagi u dzieci:
(Na podstawie szkolenia Trener funkcji poznawczych J. Węglarz)
Sklep
Utworzono z pomocą Loobinoo
Matura czeka
Słonik - gabinet terapeutyczny
© Aneta Niewęgłowska