Umów się na wizytę

Kategorie wpisów

Najnowsze wpisy

Zadania terapeutyczne

30 marca 2021

JAK SIĘ UZYSKUJE EFEKT LATERALNY?

Do wykonania treningu lateralnego niezbędne jest urządzenie Audio4Lab, jest to urządzenie certyfikowane – medyczne.  Głos modelowy i głos dziecka – terapeuty albo głos lektora (z płyty) wędruje z jednej strony na drugą, a głos dziecka wędruje naprzemiennie – w drugą stronę. Nasz mózg odczytuje te dźwięki jako przeciwległe sygnały słuchowe, tak więc musi dokonać fuzji słuchowych. Musi ten obraz słuchowy scalić i dzieje się to przez aktywację ciała modzelowatego.  Musimy zatem zwiększyć wydajność mózgu i koordynację lewo-półkulową.

To tak jak z informacjami, które docierają do jednego ucha, które znajduje się bliżej źródła dźwięku. W oparciu o tę różnicę czasową pomiędzy jednym a drugim uchem mózg dokonuje interpretacji, że to się wydarzyło z tamtej strony. Ta różnica jest w mikrosekundach, w związku z tym nie umiemy rozpoznać tego jako dwa różne dźwięki. Głos terapeuty i dziecka przemieszcza się naprzemiennie – dlatego mamy wrażenie, że dźwięk jest mocno absorbujący, do tego stopnia, że po dłuższym użytkowaniu może także dojść do nadmiernej stymulacji. Trening trwa ok. 10-15 minut każdorazowo 2-3 razy w tygodniu.

W terapii wykorzystujemy cały pakiet interwencji w zakresie integracji sensomotorycznej lub sensomotoryki – ćwiczenia na kołysce, na walcu, na deskorolce i dysku. Możemy kumulować efekt terapeutyczny poprzez łączenie różnych metod. Kołyska stosowana w terapii nie ma punktu zerowego, oznacza to, że pozostaje w ciągłym ruchu. Na kołyskę możemy nałożyć sentisferę, a dziecko może usiąść w środku lub stać. Trzymając obręcz na poziomie bioder może również wodzić wzrokiem za piłką i spostrzegać różnice przestrzenne, poprawiając jednocześnie swoje kompetencje słuchowe.

Według różnych badań dysleksja rozwojowa dotyczy od 4-12% populacji dzieci w wieku szkolnymi charakteryzuje się trudnościami w czytaniu dzieci z prawidłową czułością słuchu i normalną inteligencją. Niezbędnym elementem terapeutycznym jest praca nad słuchem fonematycznym, której nie zastąpią mozolne ćwiczenia w czytaniu (źródło: http://ptnzs.org.pl/audiofonologia_tom_XXVI2004/3agata_szkiełkowska.pdf).

Obie opisane wyżej metody pracy z dzieckiem współgrają ze sobą, dzięki nim możemy uzyskać efekt taki, jakiego byśmy oczekiwali.

Nie wolno zaś łączyć ze sobą treningów słuchowych – Biofidbeek, Johansona, Warnkego i Tomatisa, ponieważ może dojść do przestymulowania i niekorzystnych skutków w rozwoju dziecka. Nie zawsze, jak się okazuje, wielość interwencji,  nawet w dobrej intencji, daje nam dobry efekt.

 

Sklep

Utworzono z pomocą  Loobinoo

Nasze marki

Słonik - gabinet terapii dysleksji

Matura czeka

Słonik -  gabinet terapeutyczny

© Aneta Niewęgłowska