Umów się na wizytę

Kategorie wpisów

Najnowsze wpisy

Zadania terapeutyczne

22 października 2022

GRAFOMOTORYKA
Trening koordynacji motorycznej – małej i dużej

Przyczyn brzydkiego pisania może być wiele, jednym z nich są przetrwałe odruchy wczesnodziecięce, które zaburzają koordynację i umiejętność nauki motorycznej. Inną przyczyną są zaburzenia koordynacji półkul mózgowych powodujące brak integracji lateralnej u dziecka. Kolejna przyczyną jest nieustalona lub skrzyżowana lateralność czynności, czyli stronność, przejawia się jako preferencja do używania ręki, nogi, oka, ucha leżącego po jednej stronie ciała  (wg.prof.M. Bogdanowicz). Inne powiązane z nimi problemy grafomotoryczne mogą wynikać z zaburzeń przetwarzania bodźców, zaburzeń automatyzacji, zaburzeń koordynacji motorycznej. Wyróżniamy kilkadziesiąt odruchów wczesnodziecięcych. Najistotniejsze z nich, objawiające się specyficznymi problemami w nauce, to odruch Palmara, ( odruch chwytny), ATOS (odruch szyjny), odruch ssania i szukania,  odruch STOS.

Planując terapię dysgrafii, bierzemy pod uwagę stopień nasilenia problemów, wiek dziecka, poziom grafomotoryczny. Na ogół przebiega ona w kilku obszarach, które krok po kroku mają za zadanie rozwijać: koordynację ręka-oko, umiejętność przekraczania kinestetycznej linii środka,  kodowania, dekodowania symboli, pisania, liczenia, literowania i orientację przestrzenną.    

Podczas wykonywania wszelkich ćwiczeń grafomotorycznych usprawniających motorykę dużą  (np. kozłowanie piłki, rzuty do kosza, slalomy) i małą  (np. kolorowanie, wycinanie, szlaczki), pozwalamy dziecku  na popełnianie błędów, niedokładność i mylenie się. W czasie ćwiczeń plastycznych pozwalamy w dowolny sposób  odwzorować kształt lub linię. Skupiamy się bardziej na płynności ruchu ręki niż na estetyce wykonania.

Dokładność i precyzja odwzorowania nastąpi w późniejszym etapie ćwiczeń.

 

Propozycje ćwiczeń grafomotorycznzych w terapii dysgrafii.

 

1.Zadbaj o dobrą relację z dzieckiem

 

*daj przestrzeń dla kreatywności

*zaproponuj ćwiczenia, które sprawią dużo radości i frajdy

 

2.Trening motoryki dużej

 

* jazda na rowerze

* jazda na rolkach

* jazda na deskorolce

* tor przeszkód

*kozłowanie piłki

* rzucanie piłki do celu

* slalomy z użyciem pachołków

 

3. Trening orientacji w schemacie ciała i przestrzeni

 

* Maskotka, Domek, Sklep - ćwiczenia z przyimkami (co jest za przed, obok).

* Tor samochodowy- budujemy tor i wyznaczamy autom.

 

4.Sensomotoryka

 

* kołyska

* równoważnia

* trampolina

* leniwa ósemka

* zabawy z piłką

 

5.Percepcja wzrokowa

 

*budowanie z klocków

 *modelowanie z plasteliny lub ciastoliny

 *puzzle

 *tworzenie wzorów geometrycznych,

*zabawy w dobieranki,

*wycinanki

*dostrzeganie różnic na zdjęciach.

 

6. Koordynacja wzrokowo- ruchowa

*rysowanie na dużych arkuszach

*pętle, koła, wzory

*kolorowanie,

*origami,

*kalkowanie

*szlaczki

 

7. Rozwijanie motoryki małej

*wyklejanie kolorowanek plasteliną

*nawlekanie korali

*przyszywanie guzików,

 *nawlekanie nici, tasiemek

*malowanie farbami

*rysowanie

 

 

 

Sklep

Utworzono z pomocą  Loobinoo

Nasze marki

Słonik - gabinet terapii dysleksji

Matura czeka

Słonik -  gabinet terapeutyczny

© Aneta Niewęgłowska