Kategorie wpisów
Najnowsze wpisy
Przyczyn brzydkiego pisania może być wiele, jednym z nich są przetrwałe odruchy wczesnodziecięce, które zaburzają koordynację i umiejętność nauki motorycznej. Inną przyczyną są zaburzenia koordynacji półkul mózgowych powodujące brak integracji lateralnej u dziecka. Kolejna przyczyną jest nieustalona lub skrzyżowana lateralność czynności, czyli stronność, przejawia się jako preferencja do używania ręki, nogi, oka, ucha leżącego po jednej stronie ciała (wg.prof.M. Bogdanowicz). Inne powiązane z nimi problemy grafomotoryczne mogą wynikać z zaburzeń przetwarzania bodźców, zaburzeń automatyzacji, zaburzeń koordynacji motorycznej. Wyróżniamy kilkadziesiąt odruchów wczesnodziecięcych. Najistotniejsze z nich, objawiające się specyficznymi problemami w nauce, to odruch Palmara, ( odruch chwytny), ATOS (odruch szyjny), odruch ssania i szukania, odruch STOS.
Planując terapię dysgrafii, bierzemy pod uwagę stopień nasilenia problemów, wiek dziecka, poziom grafomotoryczny. Na ogół przebiega ona w kilku obszarach, które krok po kroku mają za zadanie rozwijać: koordynację ręka-oko, umiejętność przekraczania kinestetycznej linii środka, kodowania, dekodowania symboli, pisania, liczenia, literowania i orientację przestrzenną.
Podczas wykonywania wszelkich ćwiczeń grafomotorycznych usprawniających motorykę dużą (np. kozłowanie piłki, rzuty do kosza, slalomy) i małą (np. kolorowanie, wycinanie, szlaczki), pozwalamy dziecku na popełnianie błędów, niedokładność i mylenie się. W czasie ćwiczeń plastycznych pozwalamy w dowolny sposób odwzorować kształt lub linię. Skupiamy się bardziej na płynności ruchu ręki niż na estetyce wykonania.
Dokładność i precyzja odwzorowania nastąpi w późniejszym etapie ćwiczeń.
Propozycje ćwiczeń grafomotorycznzych w terapii dysgrafii.
1.Zadbaj o dobrą relację z dzieckiem
*daj przestrzeń dla kreatywności
*zaproponuj ćwiczenia, które sprawią dużo radości i frajdy
2.Trening motoryki dużej
* jazda na rowerze
* jazda na rolkach
* jazda na deskorolce
* tor przeszkód
*kozłowanie piłki
* rzucanie piłki do celu
* slalomy z użyciem pachołków
3. Trening orientacji w schemacie ciała i przestrzeni
* Maskotka, Domek, Sklep - ćwiczenia z przyimkami (co jest za przed, obok).
* Tor samochodowy- budujemy tor i wyznaczamy autom.
4.Sensomotoryka
* kołyska
* równoważnia
* trampolina
* leniwa ósemka
* zabawy z piłką
5.Percepcja wzrokowa
*budowanie z klocków
*modelowanie z plasteliny lub ciastoliny
*puzzle
*tworzenie wzorów geometrycznych,
*zabawy w dobieranki,
*wycinanki
*dostrzeganie różnic na zdjęciach.
6. Koordynacja wzrokowo- ruchowa
*rysowanie na dużych arkuszach
*pętle, koła, wzory
*kolorowanie,
*origami,
*kalkowanie
*szlaczki
7. Rozwijanie motoryki małej
*wyklejanie kolorowanek plasteliną
*nawlekanie korali
*przyszywanie guzików,
*nawlekanie nici, tasiemek
*malowanie farbami
*rysowanie
Sklep
Utworzono z pomocą Loobinoo
Matura czeka
Słonik - gabinet terapeutyczny
© Aneta Niewęgłowska