Witajcie! Dziś słówko o percepcji i pamięci słuchowej.
Ucho to bardzo skomplikowany narząd za pomocą, którego możemy słyszeć dźwięk z otaczającego nasz świata. Sam słuch to nasza zdolność do odbierania dźwięków. Związana jest z prawidłową budową aparatu słuchowego oraz prawidłową identyfikacją dochodzących do mózgu impulsów.
Słuch rozwija się już w okresie prenatalnym. Dziecko reaguje na dźwięki, słyszy bicie serca matki. W tym czasie, kształtuje się u niego pamięć słuchowa. Zdobyte umiejętności rozwijają się dalej po porodzie.
Między 3. a 6. miesiącem życia maluszek zdobywa umiejętność lokalizacji dźwięku, niezbędnej do koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej.
Okazuje się, że zdolność odbierania dźwięków przez ucho prawe różni się od lewego. Lateralizacja słuchowa jest to asymetria w działaniu prawego i lewego ucha, wynikająca z różnic w budowie półkul mózgowych. W obszarach prawej półkuli mózgu łatwiej przetwarzane są bodźce dźwiękowe całościowe, czyli np. dźwięki kojarzone z emocjami lub sytuacją (np. śmiech, płacz, szum lasu, wody, ulicy, silnika). Natomiast w lewej półkuli szybciej przebiega analiza dźwięków wymagających sekwencyjnego przetwarzania, czyli np. mowy. Lateralizacja prawo- lub lewouszna oznacza większą sprawność albo raczej inny sposób słuchania każdego ucha. Badania wykazują, że za przetwarzanie dźwięków mowy odpowiedzialna jest lewa półkula mózgu, czyli ucho lewe, a za dźwięki muzyki lewa półkula czyli ucho prawe.
Należy tu wspomnieć o jeszcze jednej ważnej sprawności, jaką jest analiza i synteza słuchu. Jest to umiejętność świadomego rozróżniania głosek i sylab w wyrazach z zachowaniem ich kolejności. Ta umiejętność jest kluczem do prawidło czytania i pisania.
Nasza percepcja słuchowa jest jedną z podstawowych funkcji psychofizycznych, zaangażowanych w czynność czytania i pisania.
Składa się ona z trzech rodzajów słuchu: słuch fizyczny, który jest odpowiedzialny za prawidłowe odbieranie wrażeń słuchowych; słuch muzyczny, odpowiedzialny za różnicowanie wysokości i jakości dźwięków oraz odstępów między nim oraz słuch fonematyczny, odpowiedzialny za identyfikowanie i różnicowanie dźwięków mowy ludzkiej czyli tzw. fonemów.
Do trudności spowodowanych zaburzeniami w zakresie percepcji słuchowej można zaliczyć:
* trudności w wysłuchiwaniu i zapamiętaniu poleceń;
* szybką męczliwość przy słuchaniu np. opowiadań, bajek
* trudności w zapamiętaniu wierszy, piosenek, wyliczanek
* ubogie słownictwo
* nieumiejętność wyodrębniania sylab i głosek w wyrazach, wyrazów w zdaniach
* agramatyzmy, deformacje słów
* kłopoty z syntezą dźwięków.
Systematyczne prowadzenie ćwiczeń rozwijających percepcję słuchową w domu, ma ogromny wpływ na prawidłowy przebieg procesu uczenia umiejętności czytania i pisania.
Jest wiele ćwiczeń, które możemy wykorzystać w pracy z dzieckiem.
Poniżej przedstawiam Wam propozycje ćwiczenia i zabawy rozwijające percepcje słuchową:
* wysłuchiwanie i rozpoznawanie dźwięków naturalnych, dochodzących z otoczenia;
* rozpoznawanie dźwięków wytwarzanych celowo
grupowanie przedmiotów wydających takie same dźwięki,
rozpoznawanie osób po głosie; zabawy typu; „Zgadnij kto teraz mówił”;
* wysłuchiwanie zmian w tempie i głośności wydawanych, słyszanych dźwięków,
* wysłuchiwanie i wyklaskiwanie usłyszanego rytmu,
wyodrębnianie zdań w mowie , określanie ilości zdań w opowiadaniu;
* wyodrębnianie wyrazów w zdaniu, dobieranie par rymujących się wyrazów;
* wyodrębnianie sylab w wyrazach;
* analiza i synteza sylabowa wyrazów;
* określanie ilości sylab w wyrazach;
* kończenie wyrazów rozpoczynających się dana sylabą,
* wyszukiwanie przedmiotów rozpoczynających się i kończących daną sylabą, głoską;
* dzielenie słów na sylaby z odkładaniem patyczków (jeden patyczek odpowiada jednej sylabie);
* zgadywanie słów podzielonych na sylaby np. kacz- ka; faj –ka; skar-bon-ka; cu-kier-nia itp.;
* wyróżnianie głosek na początku i na końcu wyrazu- dziecko otrzymuje obrazki, które ma dobrać w ten sposób, aby głoska kończąca nazwę pierwszego obrazka, była jednocześnie głoską rozpoczynająca nazwę innego - następnego, np. ul –lis –sklep –pomidor –rak itp.;
* „słowny łańcuszek” – podawanie przez opiekunów słów na zmianę tak, by ostatnia głoska słowa była pierwsza głoską następnego;
* liczenie głosek w słowach;
* słuchanie i rozwiązywanie zagadek;
* powtarzanie za dorosłym ciągów słownych (np. but, bluzka, spodnie, skarpetka);
* zabawa: jakie słowo było powiedziane dwa razy; dziecko ma za zadanie wymienić słowo, które usłyszało dwa razy (np. okno, oko, drzwi, okno);
* słuchanie bajek, opowiadań, bajek muzycznych (często powtarzanych) oraz samodzielne opowiadanie i dopowiadanie zakończeń;
* rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek w wyrazach
wyodrębnianie głosek na początku, na końcu i w środku wyrazu
wyszukiwanie przedmiotów, obrazków rozpoczynających się lub kończących daną głoską.