Kategorie wpisów
Najnowsze wpisy
Do treningu pamięci słuchowej wykorzystujemy tabelę 400 sylab, sylaby są proste oparte na samogłosce.
Wykonując ćwiczenie powtarzania sylab, możemy uczyć dzieci zapamiętywania tych sylab. Przy czym Warnke podaje wartość normatywną: wiek-1, ale nie więcej niż 6. Czyli dziecko 6-letnie powinno nam zapamiętać 5 takich sylab w serii, a dziecko 3 letnie – dwie, ośmiolatek – 6.
Zgodnie z założeniem Millera nasz zakres pamięci krótkotrwałej wynosi 7 plus/minus 2. Po zdiagnozowaniu, ile dziecko jest w stanie zapamiętać sylab, możemy zaplanować trening pamięci krótkotrwałej. Dziecko wykonuje serię powtórzeń 3x3x3. W ciągu dnia wykonuje trening 3 razy. Terapeuta lub rodzic (przykładowo dla 4-latka) wybiera 3 sylaby i powtarza je z dzieckiem 3 razy (np. 1. fe gu li, 2. mu ki ja, 3. ni was so). Jest to zalecenie do treningu domowego oraz gabinetowo-poradnianego.
Terapeuta może pomagać dziecku – nie ma zakrytych ust, pokazuje, jak mówi; mówi do mikrofonu, a dziecko to słyszy w słuchawkach. Dodatkowo może mu pomóc, stosując opcję uszlachetnienia głosek, kiedy to urządzenie wzmacnia wybrane częstotliwości głosek krytycznych, tak że dziecko ma wrażenie jakby „przesłyszało na uszy”. W drugim etapie treningu słuchowego można ćwiczyć z utrudnieniem- brakiem aferentacji wzrokowej. Wówczas terapeuta zakrywa usta, a dziecko ma powtórzyć sylaby lub wyrazy, słysząc w tle zakłócenia(np. szum). Postawienie dziecka na kołyskę (w każdej sytuacji, kiedy mamy niestabilne podłoże pozwala na uniknięcie efektu gabinetowego.
Widoczne efekty pracy terapeutycznej są ukierunkowane i zamierzone (dziecko lepiej czyta), ale też niezamierzone, następuje poprawa wyrazistości artykulacji, dziecko wyraźniej mówi, poprawia się refleks i spostrzeganie (dostosowanie reaktywne).
Sklep
Utworzono z pomocą Loobinoo
Matura czeka
Słonik - gabinet terapeutyczny
© Aneta Niewęgłowska