Umów się na wizytę

Kategorie wpisów

Najnowsze wpisy

Zadania terapeutyczne

12 marca 2022

CO MA WSPOLNEGO KOMUNIKACJA Z POCZUCIEM BEZPIECZEŃSTWA?

Pierwszy krzyk to pierwszy komunikat- przyszedłem na świat, oto jestem. Nie zawsze wiemy, o co maluchowi chodzi, ponieważ jedynym sposobem komunikacji jest uśmiech, płacz, nieporadny dotyk. Z każdym dniem niemowlę coraz lepiej komunikuje się z otoczeniem, jest to zależne od powstawania kolejnych połączeń neuronalnych.

Czynności pielęgnacyjne, głaskanie, przytulanie, wszelka komunikacja- jak mówienie, czytanie, śpiewanie na głos, korzystnie wpływają na rozwój poznawczy, emocjonalny, społeczny i językowy dziecka.

Mówienie do małych dzieci pozwala na naukę mowy oraz z czasem zgromadzenie dużego zasobu słownictwa. Niemowlęta, które słyszą więcej rozmów i do których więcej się mówi, szybciej zaczynają mówić, a ich wypowiedzi są bardziej złożone. Ważne jest, aby mówiąc do dzieci kierować się bezpośrednio do nich. Oczywiście, samo słyszenie rozmowy czy głosu płynącego z urządzeń elektronicznych, nie będzie miało już takich samych oddziaływań i skutków.

Intonacja, sposób komunikacji, ton głosu i dobór słów- wszystko ma znaczenie. Nie bez znaczenia są osobiste cechy i umiejętności komunikacyjne rodziców.               Na jakość komunikacji rodzica będzie również wpływała wrażliwość dziecka rozumiana jako dostrzeganie sygnałów i komunikatów dziecka, zdolność właściwego ich interpretowania i szybkiego, adekwatnego reagowania. Identyfikacja z imieniem staje się momentem przełomowym w komunikacji dziecka z otoczeniem. Dlatego tak ważne jest częste zwracanie się po imieniu do dziecka.

W pierwszych miesiącach życia mówimy do dziecka więcej, aby zachęcić je do komunikacji, dziecko jest ciekawe rodzica, ciekawe komunikacji. Około 6. miesiąca życia, kiedy dziecko zaczyna bardziej eksplorować otoczenie, towarzyszymy dziecku w poznawaniu świata. Około 9. miesiąca życia dzieci zaczynają przeżywać pierwsze lęki separacyjne i u rodzica szukają ukojenia. Pojawia się większa potrzeba komunikacji z rodzicem, aby wzmocnić w dziecku poczucie bezpieczeństwa.         W tym czasie częściej opisujemy przedmioty i otoczenie, język się rozwija szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Przetrwałe lęki z dzieciństwa często mają swoje źródło w  niezaspokojonych potrzebach komunikacyjnych właśnie z tego okresu życia.

AKTYWNA KOMUNIKACJA

Mówienie do dziecka zwiększa zasób słów. W ten sposób przekazujemy dziecku umiejętności komunikacyjne. Aby zachęcić dziecko do słuchania, zaczynamy mówić, używając zróżnicowanego tonu głosu, raz wysokiego, raz niskiego, wolnego i wyraźnego, Mówimy czasem z przesadną intonacją i powtarzalnością kluczowych słów, z odpowiednią modulacją, w zależności od typu komunikatu. Dziecko zatem odbiera komunikaty zgodnie z nadawanym mu znaczeniem. Oczywiście na każdym etapie życia istotna jest aktywna komunikacja, a zatem umożliwianie dziecku odpowiedzi w postaci uśmiechu, dźwięku czy ruchu ciałem. Nadawanie znaczenia takim komunikatom, jak również interpretowanie jego wypowiedzi, uczy dziecko odebrania przekazu zgodnie z intencją.

ROLA  GŁOŚNEGO CZYTNANIA DZIECKU

Czytanie na głos dzieciom stymuluje rozwój mowy jeszcze zanim dziecko zaczyna mówić. Buduje umiejętności językowe, ćwiczy pamięć i koncentrację oraz uczy sensu słów. Kontakt z książeczką może stać się przedmiotem zabawy i wspólnie spędzonego czasu, co rodzi u dziecka poczucie bezpieczeństwa i buduje jego samoocenę. Czytając, oddajemy emocje bohaterów, radość, smutek, zaskoczenie czy gniew, dlatego też czytanie wpływa na inteligencję emocjonalną i budowanie empatii. Dzieci w wieku 18. miesięcy są w stanie odczytać komunikat niewerbalny zawierający przekaz emocjonalny.

JAK JESZCZE ROZWIJAĆ KOMPETENCJE JĘZYKOWE DZIECKA?

Zasoby słowne i budowanie umiejętności komunikacyjnych można również  rozwijać za pomocą rymowanek, ponieważ są one rytmiczne i melodyjne, przez co łatwiej zwracają uwagę niemowląt. Profesor Marta Bogdanowicz wydała cudowną książkę „Przytulanki czyli wierszyki na dziecięce masażyki”, która towarzyszyła moim dzieciom od pierwszych miesięcy życia. Zauważyłam, że zabawy paluszkowe połączone z masażem i mówieniem doskonale stymulują rozwój mowy dziecka. Dotyk wpływa na tworzenie się nowych połączeń, uaktywnia w mózgu układ limbiczny, który odpowiada za emocje i interpretuje informacje odbierane przez zmysł czucia. Moja córka zaczęła mówić zdaniami już w 9. miesiącu życia.

Innym ważnym ćwiczeniem stymulującym rozwój mowy jest śpiew. Spontaniczne śpiewanie może istotnie wpływać na tworzenie i budowanie umiejętności komunikacyjnych. Dzieci zwracają większą uwagę na usta podczas śpiewania i są zainteresowane wykonywaną czynnością przez rodzica, zwłaszcza około 1 r.ż., kiedy mocno zwracają uwagę na okolicę ust. Śpiewnie kołysanek dodatkowo łagodzi napięcie emocjonalne dziecka. Kołysanki cechują się rytmem i prostym tekstem, dlatego dzieci łatwiej je zapamiętują. Tak więc wcześniejsze śpiewanie, w czasie ciąży, może mieć uspokajający i łagodzący efekt.

 

Sklep

Utworzono z pomocą  Loobinoo

Nasze marki

Słonik - gabinet terapii dysleksji

Matura czeka

Słonik -  gabinet terapeutyczny

© Aneta Niewęgłowska