Kategorie wpisów
Najnowsze wpisy
Po czym poznać osobę, która umie słuchać?
Utrzymuje kontakt wzrokowy, wspiera osobę parafrazując i kiwając głową, zadaje pytania, jest zainteresowana rozmówcą, angażuje się w zrozumienie rozmówcy. Słuchanie to sztuka, nie wystarczy słyszeć, aby słuchać. Jak więc usłyszeć rozmówcę?
Aktywne słuchanie jest świetną metodą komunikowania się, przyczyniającą się do pozytywnych relacji z dzieckiem. Oczywiście stosuje się ją z powodzeniem również w kontaktach z dorosłymi.
W jakich sytuacjach aktywne słuchania okazuje się wyjątkowo przydatne? Wówczas, kiedy dziecko daje nam do zrozumienia, że któraś z jego potrzeb nie jest zaspokojona. Najczęściej przejawia się to u niego poirytowaniem, podenerwowaniem, smutkiem, niepokojem.
Poprzez aktywne słuchanie pokazujemy dziecku, że interesuje nas to, co ma nam do przekazania oraz w pełni je akceptujemy. Dziecko potrzebuje naszego czasu (co najmniej piętnastu minut niezmąconej uwagi) i wysłuchania nas, żeby mieć pewność, że zawsze może na nas liczyć.
Celem aktywnego słuchania jest dokładne zrozumienie tego, co dziecko chce nam przekazać. Polega ono na powtórzeniu (parafrazowaniu) własnymi słowami usłyszanej od dziecka wypowiedzi.
Wykazujemy większe zrozumie dla uczuć i zachowań dziecka.
Podstawowym środkiem aktywnego słuchania jest parafrazowanie, które wg Dr Thomasa Gordona « Teaching children self-discipline at home and at school» daje szansę na porozumienie.
Ciągle słyszy się o komunikatach „ja”. Oczywiście są one niezastąpione i stosowane w trakcie wyjaśniania konfliktów oraz w trudnych rozmowach. Mają one na celu ukazanie swoich uczuć oraz przedstawienie swojego punktu widzenia. Natomiast podczas aktywnego słuchania w pełni skupiamy się na rozmówcy, stosujmy komunikat „ty” zamiast „ja”. Przedmiotem naszej rozmowy są bowiem uczucia dziecka, a nie nasze przemyślenia i emocje. Celem aktywnego słuchania nie jest zatem nasz wpływ na postępowanie dziecka, ale pokazanie mu naszej pełnej akceptacji. Warto pamiętać, że emocje są „efemeryczne”, są przelotne, co oznacza, że pojawiają się i znikają, co powinno pomóc nam w ich akceptowaniu. Przyjęciu i puszczeniu w odpowiednim momencie.
Pozytywne efekty płynące z aktywnego słuchania są nieprzecenione. Z jednej strony pozytywnie wpływa ono na naszą relację z dzieckiem. Poświęcając czas dziecku, pokazujemy, że mamy dla niego czas. Udowadniamy, że jest dla nas ważne. Ponadto aktywne słuchanie daje poczucie pełnego zrozumienia i akceptacji, co w konsekwencji zwiększa u dziecka poczucie własnej wartości.
W przyszłości powinno to zaowocować pewną wzajemnością w naszych kontaktach.
Uczymy w rozmowie szanowania siebie samego, empatii, przekazujemy wartości. Dzięki temu dziecko lepiej radzi sobie w sytuacjach problematycznych, uczy się panować nad emocjami, staje się bardziej obiektywne i mniej zalęknione. Aktywne słuchanie może zrewolucjonizować nasze relacje. Im częściej będziemy z niej korzystać, tym szybciej stanie się dla nas odruchem i w sposób jak najbardziej naturalny będziemy ją stosować w razie potrzeby.
Sklep
Utworzono z pomocą Loobinoo
Matura czeka
Słonik - gabinet terapeutyczny
© Aneta Niewęgłowska