Kurs maturalny pozwoli Ci przygotować się do matury z języka polskiego oraz osiągnąć świetny wynik. Skrupulatnie przygotowany kurs został opracowany przez egzaminatorów maturalnych, polonistki z wieloletnim doświadczeniem: mgr Radosławę Górską, mgr Magdalenę Tarłowską, mgr Violettę Kalkę. Wszystkie lekcje pozwalają opanować materiał zgodnie z aktualnymi wymaganiami CKE. Dostęp do kursu otrzymasz natychmiast tuż po zalogowaniu.
Zawartość kursu:
Lekcja 1. Wstęp do kursu maturalnego
Lekcja 2. Wstęp do epok
W tej części kursu omówimy podział epok literackich na przykładzie słynnej sinusoidy Juliana Krzyżanowskiego. Pokrótce dokonamy skanu epok literackich:
- Antyk
- Średniowiecze
- Renesans
- Barok
- Oświecenie
- Romantyzm
- Pozytywizm
- Młoda Polska
- 20-lecie międzywojenne
- Literatura współczesna- Wojna i okupacja
- Literatura po 1945 r- Najnowsza
Lekcja 3. Antyk i Biblia
Kurs audio Antyk zawiera następujące zagadnienia:
- Omówienie karty literackiej- Antyk.
- Wprowadzenie do epoki (nazwa, ramy czasowe, filozofia).
- Filozofia antyku.
- Mitologia. Najważniejsze mity.
- ,,Antygona'' Sofoklesa
- ,,Iliada'' Homera
- Liryka Horacego
- Konteksty do antyku
- Biblia-omówienie najważniejszych ksiąg
- Motywy biblijne
- Konteksty do Biblii
- Matura pisemna: motywy
- Matura pisemna-analiza zadania z testu historyczno-literackiego
- Matura ustna- nauka formułowania odpowiedzi na pytanie jawne
- Inspiracja
Lekcja 4. Średniowiecze
Kurs Średniowiecze zawiera następujące zagadnienia:
- Omówienie karty literackiej - Średniowiecze
- Wprowadzenie do epoki (nazwa, ramy czasowe, filozofia)
- Filozofia średniowiecza
- Wzorce osobowe w średniowieczu
- Cechy literatury średniowiecza
- Hagiografia w średniowieczu
- Wzorce osobowe- idealny święty, rycerz, władca, kochanek
- Omówienie utworu ,, Bogurodzica” (motyw deesis)
- Omówienie wiersza ,,Lament świętokrzyski’’ (motyw Stabat Mater Dolorosa)
- Rozmowa ,,Mistrza Polikarpa ze Śmiercią’’ (motyw danse macabre, memento mori)
- Boska komedia- omówienie treści lektury, bohaterowie, wątki, problematyka
- Motywy literackie w średniowieczu
- Konteksty do epoki średniowiecza
- Matura pisemna – analiza zadania z testu historyczno-literackiego
- Matura ustna - nauka formułowania odpowiedzi na pytanie jawne
- Inspiracja
Lekcja 5. Renesans
Kurs Renesans zawiera następujące zagadnienia:
- Omówienie karty literackiej - Renesans.
- Wprowadzenie do epoki (nazwa, ramy czasowe, filozofia)
- Filozofia renesansu
- Wzorce osobowe renesansu
- Poeta doctus - Jan Kochanowski
- Omówienie pieśni - ,,Chcemy sobie być radzi”, ,,Czego chcesz od nas, Panie"
- Omówienie wiersza ,,Pieśń świętojańska o Sobótce”
- ,,Pieśń o spustoszeniu Podola”
- Tren – geneza; Treny IX, X, XI, XIX
- Odprawa posłów greckich- omówienie treści lektury, bohaterowie, wątki, problematyka
- Makbet- cechy dramatu, treść lektury, losy bohaterów, charakterystyka bohaterów, tragizm
- Motywy literackie w renesansie
- Konteksty do epoki renesansu
- Matura pisemna – analiza zadania z testu historyczno-literackiego
- Matura ustna - nauka formułowania odpowiedzi na pytanie jawne
- Inspiracja
Lekcja 6. Barok
Kurs barok zawiera następujące zagadnienia:
- Omówienie karty literackiej - Barok
- Wprowadzenie do epoki (nazwa, ramy czasowe, filozofia)
- Filozofia baroku
- Cechy literatury baroku
- Cechy poezji barokowej
- Mikołaj Sęp- Szarzyński- wiersze poety
- Jan Andrzej Morsztyn-poezja
- Omówienie ,,Pamiętników’’ J. Ch. Paska
- ,,Skąpiec’’- omówienie treści lektury, bohaterowie-charakterystyka, wątki, problematyka
- Motywy literackie w baroku
- Konteksty do epoki baroku
- Matura pisemna - analiza zadania z testu historyczno-literackiego
- Matura ustna - nauka formułowania odpowiedzi na pytanie jawne
- Inspiracja
Lekcja 7. Oświecenie
Kurs Oświecenie zawiera następujące zagadnienia:
- Omówienie karty literackiej - Oświecenie
- Wprowadzenie do epoki (nazwa, ramy czasowe, filozofia).
- Filozofia oświecenia
- Główne nurty oświecenia- klasycyzm, sentymentalizm, rokoko
- Cechy literatury oświecenia
- Ignacy Krasicki i jego bajki
- Satyry I. Krasickiego
- Poematy heroikomiczne Ignacego Krasickiego
- Mazurek Dąbrowskiego
- ,,Laura i Filon'' F. Karpińskiego - sentymentalizm
- ,,Fircyk w zalotach’’ F. Zabłockiego - rokoko
- S. Staszic ,,Przestrogi dla Polski’'
- Motywy literackie w oświeceniu
- Konteksty do epoki oświecenia
- Matura pisemna – analiza zadania z testu historyczno-literackiego
- Matura ustna - nauka formułowania odpowiedzi na pytanie jawne
- Inspiracja
Lekcja 8. Romantyzm
Kurs romantyzm zawiera następujące zagadnienia:
- Omówienie karty literackiej - Romantyzm
- Wprowadzenie do epoki (nazwa, ramy czasowe, filozofia)
- Charakterystyka bohatera romantycznego
- Pojęcia związane z romantyzmem- omówienie
- Adam Mickiewicz ,,Oda do młodości’’, ,,Romantyczność”- analiza dzieła
- ,,Dziady'' cz.II- omówienie dzieła
- ,,Dziady'' cz.IV- omówienie dzieła
- ,,Sonety krymskie''- omówienie
- ,,Konrad Wallenrod’’ A. Mickiewicza - analiza dzieła
- ,,Dziady'' cz. III- szczegółowe omówienie dzieła
- ,,Pan Tadeusz’’ A. Mickiewicza - omówienie dzieła
- ,,Kordian’’ J. Słowackiego- omówienie dzieła
- Poezja J. Słowackiego -,,Smutno mi Boże'' i ,,Grób Agamemnona’'
- ,,Nie-boska komedia’’ Z. Krasińskiego- omówienie dzieła
- Motywy maturalne w romantyzmie
- Konteksty do epoki romantyzmu
- Matura pisemna – analiza zadania z testu historyczno-literackiego
- Matura ustna - nauka formułowania odpowiedzi na pytanie jawne
- Inspiracja
Lekcja 9. Pozytywizm
Kurs Pozytywizm zawiera następujące zagadnienia:
- Omówienie karty literackiej - Pozytywizm
- Wprowadzenie do epoki (nazwa, ramy czasowe, filozofia)
- Filozofię pozytywistyczne
- Główne nurty i pojęcia w pozytywizmie
- Cechy literatury pozytywistycznej
- ,,Lalka'' jako powieść realistyczna i panoramiczna
- ,,Lalka” - szczegółowe omówienie (bohaterowie, motywy tytuł powieści)
- ,,Potop” – omówienie lektury
- ,,Gloria victis’’ E. Orzeszkowej- omówienie
- ,,Zbrodnia i kara’’ F. Dostojewskiego- omówienie
- Motywy literackie w oświeceniu
- Konteksty do epoki pozytywizmu
- Matura pisemna – analiza zadania z testu historyczno-literackiego
- Matura ustna - nauka formułowania odpowiedzi na pytanie jawne
- Inspiracja
Lekcja 10. Młoda Polska
Kurs Młoda Polska zawiera następujące zagadnienia:
- Omówienie karty literackiej - Młoda Polska
- Wprowadzenie do epoki (nazwa, ramy czasowe, filozofia)
- Filozofia w Młodej Polsce
- Ważne pojęcia w Młodej Polsce
- Cechy literatury Młodej Polski
- ,,Chłopi’’ W.S. Reymonta- szczegółowe omówienie lektury (m.in.bohaterowie, wątki, problematyka)
- ,,Wesele’’ S. W. Wyspiańskiego- szczegółowe omówienie lektury ( m.in. bohaterowie, symbolik, problematyka)
- Poezja w Młodej Polsce- K. Przerwa- Tetmajer, L. Staff, B. Leśmian
- Motywy literackie w Młodej Polsce
- Konteksty do epoki młodopolskiej
- Matura pisemna – analiza zadania z testu historyczno-literackiego
- Matura ustna - nauka formułowania odpowiedzi na pytanie jawnego
- Inspiracja
Lekcja 11. Dwudziestolecie Międzywojenne
Kurs DWUDZIESTOLECIE MIĘDZYWOJENNE zawiera następujące zagadnienia:
- Omówienie karty literackiej - 20-lecie międzywojenne
- Wprowadzenie do epoki (nazwa, ramy czasowe, filozofia)
- Filozofia w 20-leciu międzywojennym
- Ważne pojęcia w 20-leciu międzywojennym
- Cechy literatury dwudziestolecia międzywojennego (ugrupowania poetyckie)
- ,,Do krytyków’’ Juliana Tuwima
- Poezja w 20-leciu- M. Jasnorzewska- Pawlikowska, Jan Lechoń
- ,,Przedwiośnie’'- S. Żeromskiego- szczegółowe omówienie lektury (m.in.bohaterowie, wątki, problematyka)
- ,,Ferdydurke’’ W. Gombrowicza- szczegółowe omówienie lektury (bohaterowie, symbolika, problematyka)
- Motywy literackie w Młodej Polsce
- Konteksty do epoki młodopolskiej
- Matura pisemna – analiza zadania z testu historyczno-literackiego
- Matura ustna - nauka formułowania odpowiedzi na pytanie jawnego
- Inspiracja
Lekcja 12. Wojna i Okupacja
Kurs maturalny Wojna i okupacja zawiera następujące zagadnienia:
- Omówienie karty literackiej - Wojna i okupacja
- Wprowadzenie do epoki (chronologia, filozofia)
- Literatura wojny i okupacji - cechy
- Pojęcia związane z epoką - okupacja, Kolumbowie, behawioryzm, katastrofizm generacyjny, literatura faktu, pokolenie apokalipsy spełnionej, tyrteizm, Holocaust, getto, łagier
- Krzysztof Kamil Baczyński - omówienie wiersza ,,Pokolenie''
- Tadeusz Różewicz - ,,Ocalony’’- omówienie wiersza
- Czesław Miłosz - ,,Campo di Fiori’’- omówienie wiersza
- Literatura lagrowa - Tadeusz Borowski wybrane opowiadania, problematyka, charakterystyka głównego bohatera
- Literatura łagrowa - Gustaw Herling- Grudziński - ,,Inny świat'' - postawy wobec życia w ekstremalnych warunkach, przesłanie utworu, tytuł
- Hanna Krall - omówienie - ,,Zdążyć przed Panem Bogiem'' - omówienie problematyki utworu
- Motywy literackie w okresie wojny i okupacji
- Konteksty do okresu wojny i okupacji
- Matura pisemna – analiza zadania z testu historyczno-literackiego
- Matura ustna - nauka formułowania odpowiedzi na pytanie jawne
- Inspiracja
Lekcja 13. Literatura współczesna-po roku 1945
Kurs maturalny Współczesność- literatura po 1945r. zawiera następujące zagadnienia:
- Omówienie karty literackiej - Współczesność po 45r.
- Wprowadzenie do epoki (chronologia)
- Pokolenia literackie – omówienie
- Filozofia w kulturze po roku 45 i jej wydźwięk w literaturze
- A. Camus ,, Dżuma’- szczegółowe omówienie (wątki, bohaterowie, metaforyka powieści, postawy wobec cierpienia i epidemii)
- G. Orwell ,, Rok 19784''- szczegółowe omówienie
- S. Mrożek- ,,Tango’’- szczegółowe omówienie
- M. Nowakowski ,,Górą Edek'' - omówienie
- O. Tokarczuk ,, Profesor Andrews w Warszawie’’- szczegółowe omówienie
- R. Kapuściński ,, Podróże z Herodotem''
- Z. Herbert, Miron Białoszewski, Halina Poświatowska, Wisława Szymborska - poezje
- Konteksty do literatury najnowszej
- Motywy literackie w literaturze po roku 1945.
- Matura pisemna – analiza zadania z testu historyczno-literackiego
- Matura ustna - nauka formułowania odpowiedzi na pytanie jawne
- Inspiracja
Lekcja 14. Matura ustna z języka polskiego. Poziom podstawowy.
- Opis zestawu egzaminacyjnego
- Jak wykorzystać zadania jawne do przygotowań maturalnych?
- Rozmowa z komisją
- Kryteria oceny części ustnej egzaminu z języka polskiego
- Zadania jawne – typy (analiza zadań)
- Typy zadań niejawnych (analiza zadań)
Lekcja 15. Matura pisemna z języka polskiego. Test ,,Język polski w użyciu":
- Analiza tekstów nieliterackich.
- Ćwiczenia z rozumienia i interpretacji tekstów publicystycznych, naukowych itp.
- Notatka syntetyzująca- analiza zadań maturalnych, kryteria oceniania, porady polonisty
- Instruktaż tworzenia notatki syntetyzującej, zadania maturalne
Lekcja 16. Test historycznoliteracki:
- Rozwiązywanie przykładowych zadań testu historycznoliterackiego.
- Rady dla rozwiązujących test historycznoliteracki
Lekcja 17. Wypracowanie:
- Jak napisać dobre wypracowanie argumentacyjne?
- Zasady oceniania wypracowania
- Uwagi dodatkowe
- Analiza przykładowej pracy krok po kroku
Lekcja 18. Wypracowanie – praktyka
- Zrozumienie kwestii egzaminacyjnych
- Budowa wypracowania na maturze, wstęp, argumentacja, zakończenie- typy wypracowań
- Przykłady konspektów do prac
- Porady polonisty- omówienie najczęstszych błędów
Lekcja 19. Matura pisemna z języka polskiego- poziom rozszerzony:
- Pojęcia związane z kształceniem literackim i kulturowym
- Epoki literackie i ich cechy
- Analiza tekstu literackiego
- Intertekstualność i konteksty
- Pojęcia związane z kształceniem językowym
- Pojęcia związane z tworzeniem wypowiedzi
- Budowa zadania maturalnego na poziomie rozszerzonym z języka polskiego
- Zasady oceniania wypracowań na maturze rozszerzonej z języka polskiego
- Pogłębiona analiza tematów matury rozszerzonej
Lekcja 20. Konteksty- teksty kultury na maturze z języka polskiego
- Konteksty – czemu służą, jak wprowadzać, na ile rozbudowywać
- Teksty ikoniczne – jak analizować, na co zwracać uwagę
- Czy zawsze trzeba szukać kontekstu literackiego? Czy utwór przywołany jako kontekst ma być szczegółowo zanalizowany?
- Filmy i przedstawienia teatralne, piosenki, mangi i komiksy - jak wykorzystywać kontekst kulturowy?
- Co trzeba wiedzieć o epokach, prądach, pokoleniach literackich, konwencjach – czyli jak wykorzystać kontekst historycznoliteracki?
- Do czego może przydać się wiedza o filozofii – jak wprowadzać konteksty filozoficzne?
- Czy na maturze można wykorzystać wiedzę o życiu społecznym i politycznym w naszej współczesności?
- Do czego może przydać się znajomość historii?
- Biografie autorów – czy warto ich się uczyć?
Lekcja 21. Strategie egzaminacyjne
- Zrozumienie wymagań egzaminacyjnych, rady
- Zarządzanie czasem na egzaminie
- Jak rozplanować czas na czytanie, analizę i pisanie wypracowania.
- Kiedy i jak robić notatki, by pomogły, a nie rozpraszały.
- Bonus: Techniki radzenia sobie ze stresem
- Ćwiczenia relaksacyjne i sposoby na opanowanie emocji przed i w trakcie egzaminu.
- Jak reagować na pytania lub tematy, które sprawiają trudność.
- Checklisty dla kursantów
- Sprawdzenie gotowości do egzaminu (wiedza, umiejętności, materiały pomocnicze).
- Lista kontrolna na egzamin: czego nie zapomnieć przed wejściem na salę (np. lektury, nazwiska autorów, kluczowe pojęcia)
Lekcja 22. Podsumowanie
- Krótkie przypomnienie kluczowych zasad i struktur wymaganych na maturze.
- Odpowiedzi na pytania uczestników dotyczące wątpliwości merytorycznych lub technicznych.
- Pozytywne wzmocnienie: podkreślenie mocnych stron grupy i indywidualnych postępów kursantów